Tidsstress

Er vi i kontakt med os selv?

I vores samfund er tid blevet en af de største stressfaktorer. Alting går hurtigere og hurtigere, og det kan være svært at følge med og nå det, man skal. Den digitale tidsalder muliggør, at vi kan være i kontakt med hinanden 24 timer i døgnet, men mange af os har ikke særlig meget kontakt med os selv. Og flere af os er så opslugte af vores gøremål, at vi ikke engang bemærker det.

En mulig måde at håndtere tidsstress på er ved helt bevidst ikke at gøre noget. At praktisere ikke-gøren. Det kan nemlig ændre dit forhold til tiden. Mental sundhed og indre balance eksisterer uden for tid og sted. Så hvis du føler dig overvældet af tidspres, kommer her et godt råd:

Forsøg at træd uden for tiden i 3, 5, eller måske 10 minutter hver dag ved at fokusere på dit åndedræt. Mærk selv efter, hvor lang tid det føles godt for dig. Sæt dig behageligt til rette, luk dine øjne og ret din opmærksomhed mod din vejrtrækning. For at hjælpe dig med at få en roligere vejrtrækning, kan det for  nogle være en hjælp at inddele vejrtrækningen i tre faser:

  • Indånding: Træk vejret ind i 3 sekunder
  • Hold vejret: Hold vejret i 5 sekunder
  • Udånding: Ånd ud i 7 sekunder

Alle kan nyde godt af vejrtrækningens fordele

At praktisere bevidst opmærksomhed på åndedrættet er en effektiv måde at berolige os selv på. Det er et fantastisk redskab, og det gode er, at vi altid har det med os.

Det er en udbredt misforståelse, at man skal mestre discipliner som meditation eller yoga for at kunne bruge vejrtrækningen som en måde at berolige sig selv på. Alle har evnen til at være bevidst opmærksom. I starten vil du måske synes, det føles akavet, eller du vil måske være i tvivl om, hvorvidt du gør det rigtigt. Men med lidt øvelse vil du formentlig erfare, at det føles mere naturligt. 

Den ro, det kan medføre at give slip på tiden for en stund ved at rette fokus på dit åndedræt, kan forvandle din oplevelse af tid, når du vender tilbage til tiden. Du kan blive bedre til at være nærværende tilstede under dine daglige gøremål. På den måde undgår du at føle, at du bare driver med strømmen. Du kan rent faktisk være til stede i de ting, du gør. På den måde bliver det også nemmere at mærke, om der er nogle ting, du skal vælge fra, uddelegere eller lignende. Og du bliver i stand til at mærke, hvad der er vigtigt for dig at prioritere. Du vil formentlig også opleve, at du kan tænke mere klart og på den måde være bedre i stand til at handle på hensigtsmæssige måder i en given situation.

Livet er kort, og det er ærgerligt at indse som pensionist, at man har brugt tiden på noget, der ikke havde særlig stor værdi for én.

Mange hilsener

Helene Sophie Koefoed