Søvnproblemer

Der er mange, der er i perioder kan have problemer med at sove. Søvnproblemerne kan komme til udtryk på forskellige måder. Nogle mennesker har rigtig svært ved at falde i søvn og kan ligge i timevis og vende og dreje sig. Andre har let ved at falde i søvn men plages af at vågne gentagne gange i løbet af natten. Begge tilfælde kan resultere i, at man ikke føler sig veludhvilet, når vækkeuret ringer.

Insomni

Søvnproblemer, eller søvnløshed, bliver i faglige termer omtalt som insomni. Insomni henviser til en subjektiv oplevelse af dårlig søvn. Ved insomni føler man sig ikke veludhvilet efter søvn. Desuden oplever man, at hverdagen påvirkes negativt af søvnmangel. Der kan være tale om kronisk insomni, hvis man mindst 3 nætter pr. uge i mindst 3 måneder:

  • Har haft svært ved at falde i søvn og opretholde søvn
  • Er vågnet tidligt om morgenen
  • Har haft tilstrækkelige muligheder for at få sin søvn
  • Ikke har oplevet at være veludhvilet efter søvn

Hvad skyldes insomni?

Der kan være mange forskellige årsager til, at man har søvnproblemer. De fleste har prøvet at sove dårligt i en kortere periode. Det kan have været i forbindelse med, at man skulle aflevere en stor opgave på studiet eller færdiggøre et vigtigt projekt på job.

Da længerevarende søvnproblemer kan være en del af fysiske såvel som psykiske lidelser, er det vigtigt at undersøge, om der udelukkende er tale om kronisk insomni, eller om søvnproblemerne kan være et symptom på stress eller depression eller noget tredje. Hvis man tager nogle former for medicin, er det desuden vigtigt at udelukke, om insomnien er forårsaget heraf. Det er derfor altid en god ide at opsøge egen læge, hvis man har haft søvnproblemer i en lang periode. Hvis søvnproblemerne viser sig at skyldes en fysisk eller psykisk lidelse, vil man oftest fokusere på at behandle denne i første omgang.

Hvor mange lider af insomni?

Undersøgelser peger på, at ca. 6 % af den danske befolkning lider af kronisk insomni.

Et par hurtige råd

Hvis du har kæmpet med søvnproblemer i længere tid, har du måske allerede forsøgt dig med forskellige gode råd. De mest almindelige, som forskningen også peger på, er:

  • Læg din mobil væk op til sengetid
  • Undgå at se tv lige inden sengetid
  • Undgå koffein og alkohol om aftenen
  • Sov hverken for varmt eller for koldt
  • Dyrk ikke motion lige inden sengetid
  • Gå i seng og stå op samme tid hver dag

Hjælp til søvnproblemer

Nogle oplever, at deres søvnproblemer fortsætter, selvom de følger ovenstående råd. I så fald kan det være en ide at prøve at få hjælp gennem kognitiv adfærdsterapi. Modsat medicinsk behandling, som kun virker på kort sigt og er stærkt vanedannende, virker kognitiv adfærdsterapi også på lang sigt.

Et behandlingsforløb for søvnproblemer indeholder rådgivning i søvnhygiejne. Søvnhygiejne er en række grundlæggende gode råd til en god søvn. En del af grundelementerne i forløbet er en søvnlog, som klienten skal udfylde mellem hver session. Søvnloggen er en slags søvndagbog, hvori klienten bl.a. registrerer, hvornår klienten er gået i seng i løbet af ugen, hvor mange gange klienten er vågnet om natten, hvornår klienten er stået op mv. Klienten vil blive sat grundigt ind i rationalet bag søvnloggen af terapeuten. Det er vigtigt, at klienten udfylder søvnloggen mellem sessionerne, da søvnloggen udgør det materiale, interventionerne i forløbet planlægges ud fra.

Med afsæt i klientens søvnlog udarbejdes en plan for søvnrestriktion, der skal være med til at bringe klienten tilbage i et godt søvnmønster – dvs. et søvnmønster, der betyder, at klientens søvnproblemer ikke længere påvirker hverdagen mærkbart. Terapeuten vil give klienten en grundig forklaring af, hvorfor søvnrestriktion har vist sig som et særdeles effektivt redskab i behandlingen af søvnproblemer.

Ovenstående tiltag i form af arbejdet med en søvnlog samt søvnrestriktion udgør som oftest kernen i behandlingsforløbet. Andre relevante tiltag kan være afslapningsteknikker eller hjælp til at håndtere bekymringer. Det kan være relevant i tilfælde, hvor klienten bekymrer sig om, hvad der vil ske, hvis han/hun får for lidt søvn. Eller det kan være relevant for klienter, hvor bekymringerne ikke omhandler søvn men alle mulige andre ting, som forhindrer dem i at falde til ro.

Hvordan får jeg hjælp?

Ønsker du mere viden om eller hjælp til at håndtere søvnproblemer, er du velkommen til at kontakte os på tlf: 42940690, på vores sikker mail eller bestille en tid online her.