Socialfobi

Socialfobi eller socialangst er frygten for, at andre tænker negativt om en. Mange med socialfobi kommer til at undgå sociale situationer helt generelt eller mere specifikke angstprovokerende sociale situationer. Det kan eksempelvis være fester, møder på arbejdet eller arrangementer på skolen.

Symptomer

  1. Frygt for andres kritiske opmærksomhed eller frygt for at opføre sig pinligt
  2. Undgåelse af situationer hvor der er risiko for at blive genstand for andres kritiske opmærksomhed
  3. Hjertebanken
  4. At begynde at svede
  5. At begynde at ryste
  6. At blive tør i munden
  7. Vejrtrækningsbesvær
  8. Kvælningsfornemmelse
  9. Trykken i brystet
  10. Kvalme, uro i maven
  11. Svimmelhed
  12. Uvirkelighedsfølelse
  13. Frygt for at miste selvkontrollen
  14. Frygt for at dø
  15. Hedeture eller kuldegysninger
  16. Sovende eller prikkende fornemmelser i kroppen
  17. Rødmen
  18. Frygt for at kaste op
  19. Toilettrang eller frygt for pludselig at skulle på toilettet

Man kan have socialfobi, hvis man har enten 1. eller 2. symptom i kombination med mindst 2 af symptomerne 3-16 og 1 af symptomerne 17-19. Derudover skal angsten eller undgåelsesadfærden være så udtalt, at det påvirker ens livskvalitet negativt.

Hvad kan man gøre ved socialfobi?

Socialfobi kan behandles. Med den rette behandling kan må få nemmere ved at deltage i sociale arrangementer. Behandlingen vil på den ene side fokusere på tanker og på den anden side fokusere på adfærd.

Udfordring af tanker – den kognitive del

Det kan være, at man tænker, at andre vil tænke dårligt om en, hvis man siger noget til et møde, eller at nye mennesker ikke vil bryde sig om en. I behandlingen vil den slags tanker blive udfordret: Kommer det til at ske? Hvad er sandsynligheden for, at det sker? Hvor forfærdeligt vil det egentligt være, hvis det sker? Hvad kan jeg gøre, hvis det sker?

Udfordring af adfærden – adfærdsdelen

Undgåelsesadfærd

Hvis man altid får det dårligt, når man skal møde nye mennesker, er det klart, at man begynder at undgå den slags situationer. Problemet er bare, at undgåelsen kun gør problemet værre. Når man undgår situationer, får man ikke udfordret de angstprovokerende tanker. Man får heller ikke erfaret, at det er en ufarlig situation. Derfor består en del af behandlingen af eksponering. Det vil sige, at man aktivt opsøger angstprovokerende situationer. Det skal selvfølgelig gøres gradvist, så man kan holde det ud, og så man kan nå at vænne sig til den ene nye situation, før man opsøger den næste.

Sikkerhedsadfærd

Mennesker med socialfobi udvikler ofte en masse uhensigtsmæssig adfærd for at beskytte sig selv i sociale situationer. Det kan være, at man undgår øjenkontakt, at man mentalt gennemgår, hvad man skal sige, inden man siger det højt, eller at man opfører sig ekstra høfligt for at være på den sikre side. Den slags adfærd kalder man sikkerhedsadfærd, og den er desværre også med til at vedligeholde socialfobien. Derfor består en del af behandlingen også af langsomt at vænne sig af med at bruge sikkerhedsadfærden.

Hvordan får jeg hjælp?

Socialfobi kan behandles med kognitiv adfærdsterapi. Kognitiv adfærdsterapi har gode resultater.

Ønsker du mere viden om eller hjælp til at håndtere socialfobi, er du velkommen til at kontakte os på tlf: 42940690, på vores sikker mail eller bestille en tid online her.