Skab struktur i corona-kaosset

Mange arbejder hjemmefra disse arbejde, og dem, der ikke gør, løber hurtigere end nogensinde. For nogle volder anbefalingen om at arbejde hjemmefra ikke voldsomme kvaler, mens andre kan have rigtig svært ved at miste hverdagsrutinen. Privatliv og arbejdsliv flyder sammen, ensomheden trænger sig på, og mange skal derudover navigere i at jonglere med arbejdsliv og børnepasning samt hjemmeundervisning på samme tid. Mildest talt en umulig opgave.

Her kommer et par råd til, hvordan du kan skabe struktur i en hverdag, der er vendt op og ned:

Adskil arbejde og fritid

Når man arbejder hjemmefra, kommer man nemt til at være arbejdsmæssigt tilgængelig det meste af dagen. For arbejdstelefonen ligger jo alligevel liiiiiiige derhenne i skuffen. Det kan være en hjælp at opdele dagen i arbejde og fritid – og tilmed at gøre det ret firkantet. Hvornår planlægger du at starte din arbejdsdag? Hvornår holder du frokostpause? Hvornår klapper du arbejdscomputeren sammen og holder fyraften?

Hold fast i din morgenrutine

Det kan måske være fristende at udskyde morgenmaden, skippe morgenbadet (for hvem skal vi gøre os i stand for?), arbejde i joggingbukser osv. Det kan dog være en god ide at forsøge at holde nogenlunde fast i den morgenrutine, vi er vant til. Det sender et signal til hjernen om, at alting ikke er forandret. Og det kan samtidig være en fin måde at bidrage til at adskille arbejdsdagen fra resten af dagen (frem for liiiige at smutte i bad imellem to skypemøder).

Derudover er det i øvrigt altid rart at vågne på en stille og rolig måde, tage sig tid til morgenkaffen og til at kysse sin partner, fremfor at kaste sig ind foran arbejdscomputeren – bare fordi vi nu kan.

Hold pauser

Corona eller ej – hjernen har alle dage haft brug for pauser, når vi arbejder. Ellers kommer den på overarbejde, og så kan vi slet ikke være så produktive, som vi ønsker. Så husk pauser under din arbejdsdag – også selvom du ikke har nogle kollegaer til at minde dig om det eller til at dele kaffepausen med. Måske har du en partner eller en roomie, du kan koordinere pauserne med? Og hvis du bor alene, kan det måske være en ide at mødes telefonisk eller over skype og skåle i kaffe virtuelt (den digitale tidsalder viser sig virkelig fra sin bedste side i disse dage).

Er du tilbøjelig til at glemme pauserne, kan det være en ide at sætte påmindelser på din telefon. Vi bliver simpelthen nødt til at hjælpe hjernen på bedste vis med at opretholde en vis følelse af struktur.

Prioriter rare aktiviteter

Når du lukker ned for arbejdsdagen, er det vigtigt at huske at prioritere nogle rare, meningsfulde aktiviteter. Det er det sådan set altid, men det er måske ekstra vigtigt pt., hvor arbejdet nemt flyder ind i privatlivet, og hvor alt hurtigt kommer til at handle om den sundhedskrise, vi befinder os i. Husk at det, du giver opmærksomhed, vokser. Hvis du gerne vil tænke lidt mindre på corona-krisen, er det vigtigt at skabe plads til positive oplevelser. På den måde åbner du døren for at opleve flere positive følelser.

Vi håber, du kan finde balancen mellem arbejdsliv og privatliv, selvom omstændighederne er, som de er lige nu.

Mange hilsener,

Helene Sophie Koefoed