It´s Holiday Time

Sommeren er for alvor i gang, og for mange mennesker er det lig med ferie. Det er det også for os her hos Kortex psykologerne, hvor vi går på ferie lidt på skift. Det at holde ferie har nemlig mange sundhedsmæssige fordele – både fysisk og mentalt.

Mange af os har nemmere ved at være i nuet, når vi er på ferie. Måske fordi ferie for mange er en pause fra hverdagens forpligtelser og præstationssamfundets krav om effektivitet og konstant udvikling. Alt dette kan vi lettere give lidt slip på under ferien. Rent biologisk er vi slet ikke byggede til at skulle præstere non stop. Vi har brug for pauser. Både i løbet af hverdagen men også længere pauser i løbet af året. Her kan vores hjerne virkelig få mulighed for at restituere. På den måde bliver det muligt for os at komme tilbage til hverdagen med fornyet energi og øget produktivitet. Ferie kan således ligefrem ses som en form for kompetenceopbygning.

Det kan være svært at slippe arbejdet i ferien

Mange mennesker oplever at have svært ved at give slip på deres arbejde i ferien. Det kan være helt konkret i form af, at de bliver ved med at arbejde lidt ind imellem strandbesøgene, eller når børnene er puttet om aftenen. Eller måske foregår det primært på tankeplan – f.eks. ved at de grubler over de projekter, der venter dem, når de vender tilbage fra ferien. Her følger nogle konkrete råd til, hvordan du gør det nemmere for dig selv at koble af i din ferie:

  • Planlæg din tid inden ferien: For at undgå unødig stress kan det være en god ide at planlægge et par uger forinden din ferie, hvad du skal nå op til ferien
  • Planlæg din første arbejdsuge efter ferien: For at sikre en behagelig opstart efter ferien er det en god ide at have planlagt din første arbejdsuge allerede inden, du drager på ferie. På den måde ved du, hvad der venter dig
  • Overvej at holde ferie i sammenhængende uger: Mange mennesker har nemmere ved at koble fra og restituere, hvis de holder deres ferieuger i forlængelse af hinanden
  • Forventningsafstem med din leder: Få afstemt med din leder, om du forventes at være tilgængelig på nogen måde i din ferie. Vi anbefaler at holde helt fri. Husk i den forbindelse at slå mails og notifikationer fra hvis muligt. På den måde giver du din hjerne de bedste betingelser for at lade op. Sæt et autosvar til din mail, så du ikke skal stresse over ulæste mails
  • Luft i kalenderen på din første arbejdsdag: Forsøg at få en rolig første dag efter din ferie, hvor du har tid til at besvare mails og danne dig et overblik over arbejdsopgaverne

Forventningsafstem med dine rejsepartnere

Hvis du skal på ferie med nogle, er det en god ide at forventningsafstemme på forhånd. Hvad er det egentlig, vi ønsker at få ud af ferien? Skal vi ud og være aktive, eller har vi primært brug for at koble af med en bog på stranden? Skal vi primært spise måltiderne ude, eller foretrækker vi også selv at kunne lave mad? En grundig forventningsafstemning kan mindske risikoen for unødige konflikter.

Udover at forventningsafstemme er det en god ide at være opmærksom på, at en eventuel antagelse om, at nu skal vi altså også bare få det allermest optimale ud af ferien, kan give bagslag i form af skuffelse og et pres om at skulle nå en masse. Det kan resultere i ærgrelse, hvis nogle af planerne glipper. Sørg derfor for at have realistiske forventninger til ferien.

Det skal være okay bare at være

Når du sidder på ferien, kan det være en god ide at være opmærksom på, om du er i ”gøre-mode” eller ”være-mode”. Dvs. befinder du dig konstant i en tilstand, hvor du føler, du skal præstere og har det næste mål for øje? Kræver du af dig selv, at det skal være den allersværeste bog, du skal tygge dig igennem? Eller måske tænker du ligefrem, at bogen skal være relevant for dit arbejde. Er du allerede i gang med at planlægge morgendagens aktiviteter frem for at nyde nuet? Eller giver du dig selv lov til bare at være til stede uden at tage højde for, hvad næste aktivitet skal være? Uden konstant at være et skridt foran i dine tanker. Et godt råd til at komme mere over i ”being-mode” kan være at øve dig i at flytte din opmærksomhed ud på det, der er genstand for dine sanser netop nu. Ferien er der her og nu.

Vi ønsker jer en rigtig god ferie!

Mange hilsener

Mads Holst & Helene Koefoed