Corona-bekymringer

Der er ikke længere nogen tvivl om, at vi pt. befinder os i en periode, der vil blive skrevet ind i historiebøgerne. Vores hverdag er vendt op og ned, og vi forsøger på bedste vis at stå sammen med god afstand fra hinanden.

Det er helt naturligt, at den usikkerhed, vi står i, skaber frygt og bekymring. Og måske hører du til en af dem, der oplever, at bekymringerne optager mere og mere af dine vågne timer. I så fald kommer her et par gode råd:

  • Spørg dig selv, om det hjælper dig lige her og nu at tænke på. Hvis svaret er nej, så forsøg at slippe bekymringen og ret dit fokus ud på verden omkring dig. Fokuser på det, du var i gang med, da bekymringen fangede din opmærksomhed
  • Spørg dig selv, om du gør noget, der smider benzin på bekymringsbålet. Hvis du f.eks. læser nyheder konstant, er det klart, at dine tanker kommer til at kredse mere og mere om corona-situationen. Er der noget, du skal ændre på i din adfærd? Noget, der er med til at vedligeholde dine bekymringer?
  • Selvom vores dagligdag er blevet begrænset, er det en god ide for så vidt muligt at prioritere meningsfulde aktiviteter. For nogle kan det være telefonopkald med gode venner, madlavning i køkkenet, bagning, gaming, ordne fotoalbums, at fordybe sig i en spændende bog eller noget helt andet. Ret fokus ud på din aktivitet, så du ikke bliver fanget af dine tanker

Ovenstående råd handler ikke om at distrahere dig selv fra virkeligheden. Ovenstående handler om at erkende, at det ikke er sundt for nogle af os at bekymre os 12 timer om dagen, hvorfor vi bliver nødt til at hjælpe vores hjerne med at bryde de lange bekymringskæder, det er så nemt at forfalde til i disse tider.

Hvis du har brug for hjælp til at håndtere dine bekymringer, er du altid velkommen til at kontakte os. Så vil vi rigtig gerne hjælpe dig.

Pas godt på jer selv og hinanden derude 😊

Mange hilsener

Helene Sophie Koefoed